Data cataloog voor
Colruyt group

Innovatie AI & Robotics Geschreven door: Alena Aga

Colruyt Group doet een beroep op het Belgische databedrijf Collibra voor de bouw van een datacataloog. De retailer wil zijn berg aan beschikbare data toegankelijker maken en er nog meer inzichten uit genereren, als basis voor beslissingen in de dagelijkse bedrijfsvoering. De datacataloog moet Colruyt Group helpen om zijn ambitie te realiseren om de leidende Europese retailer te worden in het creëren van duurzame toegevoegde waarde uit informatie.

Vlotte verbinding met bestaande bronnen

De eerste stap in de bouw van de datacataloog is het verbinden van bestaande databronnen zoals ERP- en CRM-systemen, zowel lokaal als in de cloud. Kant-en-klare integraties zorgen ervoor dat de data vlot doorstromen. Eens de technische connecties gelegd zijn voor één databank in één technologie, is de connectie meteen klaar voor alle verdere set-ups. Ondertussen is de eerste functionaliteit van de informatiecataloog operationeel. De glossary of gemeenschappelijke taal van Colruyt Group is er volledig in opgenomen, later volgen geleidelijk aan alle data en rapporten.

Selfservicewinkel

De datacataloog van Collibra geeft een overzicht van de aanwezige data binnen Colruyt Group, waar ze te vinden is, wat de kwaliteit ervan is, waarvoor ze gebruikt mag worden, enzovoort. Zo kunnen gebruikers sneller de juiste data vinden, ermee aan de slag gaan en beter geïnformeerde beslissingen nemen. Missinne: “We beschikken nu als het ware over een selfservicewinkel die data beschikbaar maakt voor iedereen in de organisatie die er inzichten wil uit halen. Omdat we dat nu met veel meer collega’s kunnen gaan doen, zullen we samen veel meer waarde kunnen creëren. De gebruiksvriendelijke tool laat de verschillende businesses echt toe om eigenaarschap van hun data op te nemen, en hun deel van de verantwoordelijkheid voor een correct beheer ervan. Zo blijft data niet louter een IT-gerelateerd gegeven, maar verwerft het zijn plaats in de business zelf.”

Elk team heeft nu een optimaal inzicht in de gegevensstromen doorheen de organisatie, wat toelaat om processen te verfijnen en sneller proactief in te grijpen. “Als data-gedreven organisatie zullen we meer waarde kunnen creëren op drie niveaus: onze klanten meer aangepaste diensten aanbieden en sterkere relaties opbouwen, onze processen optimaliseren en operationele uitmuntendheid verbeteren, en ten slotte de business proactief sturen. Zo staan we als groep alweer heel wat sterker om onze strategische doelstelling te realiseren: de nummer één Europese retailer worden in het creëren van duurzame toegevoegde waarde uit informatie”, vervolgt Ruben Missinne.

Bekijk het volledige artikel op Gondola.be